۱۴۰۱-۰۴-۰۵

بهروز سورن: طوفان بر فراز میلیلا

مراکش کشوری است که در شمال آفریقا قرار دارد. برای پناهجویان این کشور و سایر کشورهای منطقه دو نقطه از آن بنامهای میلیلا و سئوتا بعنوان نقاط کلیدی ورود به اروپا محسوب میشود. اروپایی که میتواند زندگی بهتر برای آنها به ارمغان بیاورد. با این تصور پر شمار از پناهجویان مراکشی و آفریقایی پشت دیوارهای بلند و سیم های خاردارشهر میلیلا, گرسنه و تشنه در انتظاری بی پایان بسر میبرند. بر اساس توافقی میان دولتهای اسپانیا و مراکش حفاظت از این نقاط مرزی برعهده پلیس وسربازان مراکشی است.

دیروز جمعه24 یونی قریب دو هزار نفر از پناهجویان در اقدامی بی سابقه تلاش کردند تا با گذر از حصارها و دیوارها از این مرز عبور کرده و وارد منطقه اروپایی شوند. اقدامی که توسط پلیس مرزی مراکش مقابله وسرکوب شد. پیامد این اقدام پلیس مرزی هجده کشته و دهها نفر بشدت زخمی اعلام شده است اما منابع حقوق بشری از بیست و هفت کشته خبر داده اند.. بر اساس گزارشات این مرز با دو ردیف سیم خاردار موازی باهم و به ارتفاع 6 متر و با فاصله از یکدیگر بنا شده است. پناهجویان سودانی بخش بزرگی را در میان این موج انسانی تشکیل میدهند.

تصاویر دلخراش روی هم انباشته کشته شدگان و زخمی های این واقعه بسیار دردناک است. اغلب این پناهجویان جوانانی هستند که حاضر شده اند برای رسیدن به خاک اروپا از جان نیز بگذرند.امید, آرزو و آینده ای روشن و انسانی انگیزه ای است که آنها حاضرند چنین هزینه گزافی را برایش بپردازند. در پی این اقدام130 نفر از پناهجویان توانستند تا وارد خاک اروپا شوند.این در حالی است که در سال جاری تا کنون 230 هزار تقاضای پناهندگی در اروپا ثبت شده است و هر ساله هزاران پناهجو برای رسیدن به اروپا جان میدهند. چنین اقداماتی پیش از این نیز گزارش شده بود از جمله در ماه مارس که صدها پناهجو توانستند از مرز عبور کرده و خود را به اروپا برسانند. بر اساس اخبار منتشر شده تا کنونی دهها مامور مرزی نیز زخمی شده اند.

برای پناهجویان چنانچه در آبهای مرزی ایتالیا, فرانسه, اسپانیا, ترکیه و یونان غرق نشوند, گذر از مرزها و سیمهای خاردار بمثابه رهایی از دنیای پرخطر وغم انگیز پشت سر و رسیدن به آزادی و رفاه و امنیت نیست و بسیاری از آنان بازگردانده میشوند. کما اینکه بر اساس آمار و ارقام رسمی دولت ها و نهادهای مدافع حقوق پناهندگی بیش از نیمی از کسانی که خود را به سئوتا میرسانند مجددا دیپورت میشوند.

اینهمه در حالی است که بسیاری از پناهجویان با توجه به موانعی که پلیس مراکش با همکاری مسئولین دولت اسپانیا ایجاد کرده اند مسیر چندین کیلومتری را با شنا طی کنند و تعدادی از آنها نیز در مسیر غرق شده اند. پشت مرزهای اسپانیا در ایندو نقطه دهها هزار پناهجو در انتظار تغییر شرایط سخت و غیر انسانی مرزبانان دو کشور بسر میبرند. پیش از این نوشته بودم که پدیده پناهجویی و روی آوری به اروپا بخشا سیاستهای سودجویانه دول اروپایی در کشورهای آفریقایی است که موج مضاعفی از بیکاری و فقر و گرسنگی را در دهه های اخیر موجب شده است. همانطور که جنگ روسیه در اوکراین صدور بسیاری از مواد غذایی حیاتی به ۀفریقا را مسدود و روند فقر و گرسنگی و تورم و گرانی را در کشورهای آفریقایی تشدید و تعمیق کرده است.

این واقعه و مصیبت پناهجویی قبلا نیز در نقاط مختلف مشاهده شده بود. کمپ موریا در جزیره لسبوس پیش از این مورد توجه جخانیان و نهادهای حقوق بشری قرار گرفته بود. پناهجویان و زنان وکودکانی که اعتراضاتشان پیش از این, پیوسته با گارد پلیسی و عملیات ضد شورشی! روبرو شد و طعم تلخ سرکوب و گاز اشک آور را چشیده اند. در گل ولای و غوطه خوردن کودکان و ساکنین این کمپ در ان روزمره بوده است و هر روزه اخبار ناگواری از وقایع و اتفاقات در لسبوس رسانه ای شده است. در این کمپ پناهندگی کمپی هنوز برقرار است و باتلاق پناهجویان شده است.بارها دچار آتش سوزی و سیل و طوفان شده اما دول اروپایی از جمله دولت اتریش بی توجه به این فاجعه انسانی از کنار آن خاموش گذشت کرده اند.

جنگ, بمباران, مرگ و تجاوز, فقر, گرسنگی, استبداد و ارتجاع زدگی و سرکوب, استیصال و ناامیدی آنچیزی بوده است که پناهجویان پشت سر گذاشته اند و سیم خاردار, باتوم و شوک برقی, بازداشت و سیل و طوفان و آبهای اقیانوس روبروی آنها ایستاده است. براستی ایا جایی برای زندگی کردن آنان در این جهان پهناور و ثروتمند نیست؟

25.6.2022


یک نظر بنویسید

 

نظرات شما

بدون نظر