۱۴۰۱-۰۴-۲۰

بهروز سورن: فجایع پناهجویی و مهاجرت در سایه بحرانهای سیاسی و اقتصادی

بحران اقتصادی در اروپا و بسیاری دیگر از نقاط جهان اوج می گیرد. افزایش قیمتها منتج از سودجویی کلان سرمایه داران در شکم جنگهای خودانگیخته محسوس تر از همیشه است و پیش بینی میشود که همچنان روند تصاعدی داشته باشد.جنگ روسیه در اوکراین از جمله مهمترین علل پیدایش فاز نوین بحرانهای کنونی است و بنظر نمیاید که در کوتاه مدت بر آن پایانی باشد. ایندو کشور بخش بزرگی از صادرات گندم به اقصی نقاط جهان از جمله آقریقا را بعهده داشته اند و هم اکنون با توجه به مختصات و چگونگی گسترش جنگ این صادرات غالبا متوقف شده است. بحران گرسنگی و سوء تغذیه تشدید شده است و بزودی تعداد انسانهایی که در جهان با آن درگیر هستند به مرز یک میلیارد نفر خواهد رسید.

بخش بزرگی از قربانیان جنگ و سودجویی کلان سرمایه داران را کودکان و زنان تشکیل میدهند. تحقیقات نشان داده اند که در این کره خاکی از هر سه زن یکی با گرسنگی و سوء تغذیه مواجه است و 45 میلیون کودک در حال حاضر در گرسنگی بسر میبرند.متاثر از تشدید این بحران و جنگهای منطقه ای بر امواج مهاجرت افزوده میشود و تراژدی های انسانی یکی پس از دیگری بوقوع می پیوندند. در چنین شرایطی که شهروندان و زحمتکشان کشورها درگیر مشکلات و معیشت روزمره خود هستند موضوعاتی همانند حق پناهندگی و پذیرش مهاجران متاثر از مدیا دولتی به حاشیه رانده میشود. و میتوان گفت: وای بر مهاجر و پناهنده ای که از یاد رفته باشد!

این روزها جزیره لامپدوزا در جنوب ایتالیا شاهد موج فزاینده مهاجران از کشورهای آفریقایی است که توسط قایق ها به سواحل آن پا میگذارند.در روزهای اخیر بر تعداد قایق های حامل مهاجران از تونس و لیبی افزوده شده و کمپ های موجود در این محل کشش پذیرش آنها را ندارند. این کمپ ها که ظرفیت رسمی آنها سیصد و پنجاه نفر است هم اکنون با دو هزار مهاجر و پناهنده روبروست که بسیاری از آنها کودکان و زنان و زنان باردار و افراد بیمار هستند.

کانون های مدافع پناهندگان و مهاجران زنگ خطر را بصدا درآورده اند. فاجعه ای همانند سایر کمپ های پناهندگی در یونان و اسپانیا در راه است. بسیاری از آنان روی زباله ها میخوابند. از آغاز سال جاری تا کنون قریب سی هزار مهاجر و پناهجو توسط قایق ها به سواحل ایتالیا رسیده اند.چند روز قبل خبر رسید که سه مهاجر تونسی پس از غرق شدن قایق جان سپردند و سه نفر دیگر ناپدید شده اند. بر طبق آمار سازمان بین المللی مهاجران از آغاز سال جاری میلادی تا کنون قریب 750 نفر از آنان غرق و یا ناپدید شده اند در حالیکه این رقم در سال گذشته 1553 نفر بوده است.این سوال همیشه مطرح است که چه کسی یا کسانی مسئولیت این کشتار پنهان و آشکار انسانهایی که برای ازادی و زندگی انسانی به دامان مرگ می افتند را قبول خواهد کرد؟

تنها در ماه آپریل و در یکی از موارد با غرق شدن یک قایق در دریای مدیترانه نزدیک به صد نفر جان باختند و از کل سرنشینان آن تنها 4 نفر نجات یافتند و زنده ماندند. این قایق 4 روز در راه رسیدن به سواحل ایتالیا بوده است و از لیبی بسوی اروپا آغاز به حرکت کرده بود.ایا برای اروپا که به سادگی و آرامش تمام چندین میلیون پناهنده اوکرائینی را با آغوش باز و بدرستی پذیرفته است, امری دشوار است که با همین روش و منش انسانی آغوش خود را برای این مهاجران باز کند و از وقوع این حوادث غم انگیز جلو گیرد؟

کمی پیشتر گزارش شده بود که پلیس یونان پناهندگان را با زور و خشونت مجبور به بازگشت به کشور ترکیه میکند.در همین زمینه و بر اساس اخبار و گزارشات منتشر شده در جراید از جمله مجله اشپیگل شاهدان عینی و تصاویر ماهواره ای, از به کار گیری پناهندگان توسط پلیس یونان بر علیه پناهجویان گفته اند. همچنین پلیس مرزی یونان پس از اینکه گروهی از پناهجویان افغانی را به رگبار بسته بود, یکی از پناهجویان را به شدت زخمی و در بیمارستان جان داده است. این سیاست دولت یونان در بازگرداندن پناهجویان توسط مرزبانان خود نزدیک به دو سال سابقه دارد حال آنکه این اتهامات را دولت یونان رد میکند.

در اتریش نیز عملیات سیستماتیک پیشگیری از ورود پناهجویان و مهاجران توسط وزارت کشور دولت مرکب حزب خلق و سبزها در جریان است. سایر احزاب پارلمانی این کشور نیز در برابر این سیاستها که نقض فاحش حقوق انسانهاست سکوت می کنند. از آغاز سال جاری تا کنون سی و یک هزار نفر در این کشور تقاضای پناهندگی داده اند که نسبت به سالهای گذشته افزایش نسبی داشته است. نیمی از انها از افغانستان و سوریه و سایرین اغلب از تونس, پاکستان و ترکیه هستند.

وزارت کشور اتریش عملیات گسترده و شدیدتری برای جلوگیری از ورود پناهجویان و مهاجران در مرزهای کشور را آغاز کرده است. این وزارت در گزارشی اعلام کرده است که از هر ده نفر هشت نفر آنها از طریق قاچاقچیان وارد کشور اتریش میشوند.پناهجویان در این کشور راه پرخطری را طی میکنند. بسیاری از آنها جان خود را از دست داده اند و بطرز فلاکتباری از جمله پنهان شدن در تانک ذخیره کامیونها خود را از مرزها عبور میدهند. دولت اتریش از جمله دولی است که از سیاستهای کشور یونان در بازگرداندن مهاجران و پناهجویان به ترکیه دفاع میکند.بتازگی ولفگانگ سوبوتکا رئیس مجلس ملی اتریش که از حزب حاکم ( خلق ) میباشد در دیدار با اردوغان از این روش و منش دولت یونان دفاع کرد.

بهروز سورن

10.07.2022


یک نظر بنویسید

 

نظرات شما

بدون نظر