۱۴۰۱-۰۴-۲۶

خبرچین: ایران در روزهایی که گذشت – ۳

15.07.2022

منبع اینجا

دو بمب دست ساز در پایگاه «مالک اشتر» متعلق به بسیج منفجر شد. گویا کوتاه پس از این انفجار سازمان مجاهدین مسئولیت آنرا پذیرفته است

وریا غفوری کاپیتان تیم استقلال از جمله ورزشکارانی است که نسبت به اتفاقات و وقایع سیاسی و اجتماعی محیط زندگی اش بی تفاوت نمی ماند و در تازه ترین واکنش اش گفته است که: زمانی که فقر و گرانی را میبیند بغض گلویش را میفشارد زیرا کاری از او برنمی آید. بنظر میرسد که این رفتار انسانی او به کام مسئولین باشگاه استقلال خوش نیامده است و از تمدید قرارداد او با این باشگاه سرباز میزنند. هواداران استقلال اما ساکت نمانده اند و اعتراضات متعددی را سازمان داده اند.از جمله تجمع در برابرساختمان باشگاه استقلال و ایجاد هشتکی بنام وریا تنها نیست. این اعتراضات اما نتیجه بخش نبود و در تازه ترین خبرها آمده بود که وریا غفوری از این پس در تیم فولاد به ادامه فوتبال خواهد پرداخت.

زنان ورزشکار کشورمان بجز حجاب اجباری در طی مسابقات و تمرینهایشان با محدودیتهای بسیاری دیگر نیز روبرو هستند. از کمبود امکانات ورزشی گرفته تا عدم تمایل حکومتیان برای توسعه ورزش زنان در ایران، کمبودهای مربوط به فضای ورزشی, کمبود نیروهای کارآزموده جهت آموزش و پرورش آنها، محدودیت های اجتماعی دیگر و … با این وجود میتوان قهرمانی تکواندوکاران زن ایران در آسیا را دوچندان ارزشمند دانست. خبر رسید که: تیم ملی تکواندو زنان ایران با کسب سه مدال طلا توسط ناهید کیانی، زهرا پوراسماعیل و اکرم خدا بنده، دو مدال نقره توسط مبینا نعمت‌زاده و نسترن ولی‌زاده و یک مدال برنز توسط زهرا شیدایی بر سکوی نخست مسابقات قهرمانی تکواندوی زنان آسیا قرار گرفت. 

. تیم های کره جنوبی و چین بترتیب در مقام دوم و سوم قرار گرفتند

در خبر ها همچنین آمده بود که  محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از ممنوعیت تدریس دبیران مرد در مدارس متوسطه دخترانه گفته است که: معلمان مرد حق تدریس در تمامی دبیرستان‌های دخترانه را ندارند. این ممنوعیت شامل مدارس عادی دولتی، استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، شاهد و حتی مدارس غیردولتی می‌شود. تفکیک جنسیتی امری تازه در جمهوری مردانه اسلامی نیست اما این بخشنامه ابلاغ شده کوتاه پس از اقدامات ضد زن طالبان در افغانستان صورت گرفته است و نشان میدهد که جمهوری اسلامی هنوز استعدادهای آموختن بیشتر فراگیری خود را از دست نداده است!


خودکشی کودکان و نوجوانان در ایران پدیده ای است که اخیرا افزایش یافته و از موضوعات خبری پرشمار است.تنها در کردستان در یکسال گذشته بیش از ده مورد آن گزارش شده است. مشکلات خانوادگی, ممانعت از تحصیل, فقر و محرومیت های اجتماعی, عدم امنیت و بی آیندگی, ناتوانی مالی والدین در تهیه امکانات ضروری کودکان و … از جمله دلایلی است که روند صعودی این پدیده دردآور را مدلل میکند.

باز هم خبری تکاندهنده در رسانه های داخل کشور منتشر شد. نوزادی درون جعبه کفش در کنار سطل زباله یافت شد. اینبار شهر زاهدان شاهد این واقعه دردناک بود. رفتگر محله او را یافت. این دومین موردی است که ظرف چند هفته گذشته شاهد بودیم. پیش از این نیز در نازی اباد تهران نوزاد دیگری در کیسه پلاستیکی یافت شده بود که تا کنون بیش از هفده هزار خانواده برای پذیرش او داوطلب شده اند.

حمید نوری از مجریان کشتار زندانیان سیاسی در دهه شصت و بویژه تابستان 1367 که محاکمه اش در سوئد بیش از یک سال طول کشید از سوی دادگاه شهر استکهلم به حبس ابد محکوم شد. این واقعه بی شک پیروزی بزرگی برای جنبش دادخواهی مردم کشورمان می باشد. در همین ارتباط سازمان عفو بین الملل ضمن استقبال از صدور این حکم توسط دادگاه خواستار تعقیب ابراهیم رئیسی شده است. مسئولین جمهوری اسلامی که پس از دستگیری نوری در سوئد تا مدتها ارتباط او را نظام انکار میکردند در این روزها نه تنها آنرا انکار نمی کنند که این دستگیری و آن حکم حبس ابد را نقض حقوق بشر! می نامند.

نرگس محمدی فعال حقوق زنان که سالها را در زندان سپری کرده است و هم اکنون در زندان قرچک بسر میبرد طی نامه ای در ارتباط با سرکوب زنان در ایران نوشته است که: در این نظام سلطه‌گر، صدای زن، موی زن و حتی میوه برای زن ممنوع است. اشاره وی به ممنوعیت خرید موز و خیار و هویج از فروشگاه زندان است. مسئولین این زندان اشکال این میوه ها را تحریک برانگیز لقب داده اند. نرگس محمدی با استبدادی و زن ستیز نامیدن این نظام تاکید کرده است که ( به عنوان یک زن و یک مادر اعلام می‌کنم زیر بار حجاب اجباری حکومت نمی‌روم و اجبار را برنمی‌تابم)

بیش از یک ماه از تجمعات و اعتراضات بازنشستگان و مستمری بگیران در شهرهای مختلف کشورمان میگذرد و همچنان ادامه دارد. شوش, اردبیل, کرمانشاه, اهواز و شوشتر شاهد این اعتراضات بودند. در طی این تجمعات شعارهایی از قبیل: رئیسی دروغگو – حاصل وعده هات کو؟ یک اختلاس کم بشه, مشکل ما حل میشه و هم مجلس هم دولت, دروغ میگن به ملت – میجنگیم, می میریم, ذلت نمی پذیریم سر داده شد.

به لطف جمهوری اسلامی و سیاستهای آموزشی و فرهنگی اش دانشگاههای ایران به پائین ترین رتبه ها در دنیا سقوط کردند. بر طبق گزارشات هیچیک از دانشگاههای ایران در جایگاه صد و بیست دانشگاه برتر جهان قرار ندارند. فرار مغزها و مهاجرت استادان دانشگاهها از جمله دلائل این سقوط است.


یک نظر بنویسید

 

نظرات شما

بدون نظر